Artikler
Lav reparationsgrænse er en katastrofe for autobranchenArtikel i Motor-magasinet, hvor Dansk Bilbrancheråd sammen med FDM gør fælles front mod den lave reparationsgrænse, fordi det ud fra et samfundshensyn er problematisk, at kun letskadede, nyere biler skrottes. Nu skal der mere til før din bil er totalskadetGenerel forklarende artikel i Politiken om den midlertidige toårige forhøjelse af reparationsgrænsen, der sluttede ved årsskiftet. Artiklen kan læses her: Stor jobeffekt ved højere reparationsgrænseHåndværksrådet har overvåget reparationsgrænsens indflydelse på målbare parametre og lavede i september 2013 en analyse der indikerer, at den midlertidige forhøjelse af grænsen fra 65 pct. til 75 pct. ville få en gavnlig effekt på antallet af jobs i reparationsbranchen. Og her en nyere klumme om samme emne af Håndværksrådets administrerende direktør Ane Buch: |
Fjernelse af reparationsgrænsen - en kilde til danske arbejdspladserLangt hovedparten af autobranchens organisationer har modarbejdet reparationsgrænsen helt fra starten og gik blandt andet sammen om at forfatte et dossier som samler argumenterne for at få fjernet reglen. Afsenderne af publikationen indbefatter udover Dansk Bilbrancheråd, Dansk Autogenbrug (DAG), Dansk Autoglas, Dansk Bil Forhandler Union, Håndværksrådet, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD) m. fl. Du kan læse dossieret her: Højere grænse for totalskadeFDM foreslår i 2013, at det bør overvejes at undtage de dyre sikkerhedskomponenter fra ordningen og vurdere skaderne, inden man blot skrotter bilen ud fra en procentsats. |
Her kan du læse den gældende lovgivning, samt se lovgivningens konsekvenser for økonomien og miljøet |